How RT (Russia Today) Navigates ‘Us’ and ‘Them’
Written by Precious N Chatterje-Doody

This PDF is auto-generated for reference only. As such, it may contain some conversion errors and/or missing information. For all
formal use please refer to the official version on the website, as linked below.

How RT (Russia Today) Navigates ‘Us and ‘ Them’

https://www.e-ir.info/2018/10/03/how-rt-russia-today-navigates-us-and-them/

PRECIOUS N CHATTERJE-DOODY, OCT 3 2018

What Is RT and Why Is It Relevant?

Founded in 2005 as Russia Today and rebranded as RT in 2009, Russia’s state-funded international broadcaster
has recently become the subject of increased political and academic scrutiny amidst deteriorating relations between
Russia and various states in North America and Western Europe. In the context of an apparent “information war” with
this “rogue state”, numerous journalists, academics and policy institutes have argued that RT, and the “useful idiots”
that appear on it work within “Russia’s state-run propaganda machine” to bring “Kremlin messaging to Russian and
international audiences”. Following the poisoning of Sergei and Yulia Skripal in Salisbury, UK, the British
broadcasting regulator Ofcom announced an investigation into RT’s reporting, to ascertain whether it fulfilled the ‘fit
and proper’ requirements of its license. UK political parties discouraged their members from appearing on the
network, and there were calls in parliament for a ban. Most recently, RT aired a fantastical interview with the two men
named as suspects in the poisoning of the Skripals, which - as Rhys Crilley and | have argued elsewhere -
completely backfired with audiences. UK politicians were similarly unimpressed, with Prime Minister Theresa May
calling the interview “deeply offensive”.

Despite such alarm over RT’s operations and influence, the empirical evidence creates a more complex picture. RT’s
viewing figures appear substantially lower than often claimed. In the UK at least, they make up a tiny proportion of
broadcast audience share. Online, RT’s claim to be “the most watched news network on YouTube” is misleading,
since the bulk of its views are from light interest ‘shorts’ rather than core programming. As Prof. Ellen Mickiewicz has
argued, for RT to have a real ‘impact’, its viewers would have to change their opinions as a result of being exposed to
its outputs. There is no evidence that this is the case. Even though RT’s cross-platform operations might seem
intuitively likely to increase the resonance of its messages, there is again no evidence to support such a claim. On the
contrary, findings due to be published in November 2018 by the Reframing Russia project suggest that audience
members attracted by particular platform outputs or special projects are not inclined to migrate across to RT’s core
news content.

The same report - part of a three-year investigation into RT by scholars at the University of Manchester and The
Open University - demonstrates striking similarities between those who follow RT news online, and those who follow
other news providers. Where audiences choose RT, they cite specific perceived merits such as digital innovation, or
its inclusion of ‘non-mainstream’ stories and perspectives. Crucially, RT’s audiences tend to be aware of its backing
from the Russian state, and approach its outputs critically. Yet, if the network’s outputs consisted solely of base
propaganda, then it would struggle to maintain these audiences. So, to deal effectively with the challenges that RT
represents in the global news environment, we need a better understanding of its appeal. In fact, RT’s operations
shed light on a wider range of trends within the contemporary global media environment.

Populism and the Media: RT and the Wider Media Ecology
Since the 1990s, there has been a steady expansion in low-cost online publishing opportunities for news and current
affairs commentary, accompanied in recent years by the rise of interactive web 2.0 technologies across social media

platforms. Together, these developments have altered the process of news production and dissemination, with more
online citizen-journalism, and increased openings to news and commentary within a ‘hybrid media system’. As citizen

E-International Relations ISSN 2053-8626 Page 1/5



How RT (Russia Today) Navigates ‘Us’ and ‘Them’
Written by Precious N Chatterje-Doody

journalists and online ‘influencers’ have increasingly found ways to monetise their content, the previously-dominant
‘legacy media’ institutions have experienced decreasing circulation and advertising revenues.

The result has been a general shift towards media logics which prioritise specific news values and storytelling
techniques, and blur the distinctions between news production and consumption. Boundaries between categories,
genres and audiences similarly collapse. Respected broadsheets and international broadcasters alike have
diversified their outputs towards more online-appropriate interactive and multimedia content. These formats can
promote engagement from transnational online audiences. The content and form of news has also evolved to suit the
specificities of online reading processes, including through recourse to online ‘listicles’ and other ‘clickbait’-type
content. Within this environment, origin is not necessarily a reliable indicator of quality, and individuals are obliged to
exercise personal judgement about the media that they consume.

Such evolutions in news values and format influence how people come to think about, and respond to, world affairs.
Visual images in particular can rapidly transcend national boundaries, forge mental and emotional associations, and
be used to make supposedly objective knowledge claims. So, often, audiences are inclined to treat as (and act upon)
basic ‘facts’ which in reality are media interpretations that are intimately are bound up with audio-visual
representations, and with audiences’ emotional responses to what is being viewed. Such responses are similarly
influenced by the extent to which they feel an affective investment in the identities and discourses represented within
those media.

It is in this context that transnational populist communication logics have come to the fore across the global media.
Taken as the “distinct set of formal discursive qualities” that govern populist communication, these logics encompass
the substantive assertions made in a given instance; the actors involved in producing them; the reasons for their
involvement; and the ways in which the assertions are produced - all of which are influential in today’s increasingly
networked global media ecology. To date, populism in the media has predominantly been seen as the reproduction of
‘populist’ politicians’ messages by media outlets - whether as a result of audience demand or as part of a mutually-
reinforcing relationship. However, this contingent understanding of media populism is no longer appropriate within
the fundamentally interactive contemporary global media environment and some more recent scholarly accounts
have attempted to decouple media populism from populist movements.

Nowadays, a range of media actors (including legacy outlets, web 2.0 platforms and their users) are all involved in co-
constructing key messages through transnational processes of discussion and interaction. This is partly because the
rise of social networks and web 2.0 technologies has decreased the impact of journalistic gatekeeping and news
production cycles; helped close the gap between political actors and their audiences; and promoted personalised
leadership and ‘media-centred’ communication. With new patterns of circulation arising between social and other
online media, a range of audiences and platforms (both directly and via their inherent circulation logics) become
directly involved as co-producers of the emotional and affective appeals and normatively-driven identities that
populate our media space. Within this environment, there is a recurrence of specific populist communication logics,
which feed into the particularities of the contemporary media circulation processes. These logics include the
implication of an opposing, dichotomous relationship between the ‘people’ and the ‘elite’; the incorporation of stylistic
informality/‘bad manners’; attempts to stimulate affective responses using crisis or immediacy; and the use of
emotive signifiers to promote audience engagement and interaction (see also here).

‘Us’ and ‘them’: Positioning RT and Its Audiences

More so than many other international broadcasters, RT operates at ease within this environment. It is true that, as
some observers have already pointed out, RT’s programmes tend to include overwhelmingly negative reporting on
the ‘West’ and its institutions, with a particular focus on the USA. But given that these critiques are of its audiences’
home societies, how can a foreign-owned news network articulate them without intended audiences feeling
alienated?

One answer lies in RT’s active adoption of populist communication logics within both its outputs and brand identity.
This means that RT’s programming does not present as an outsider’s critique of Western societies. Rather, the

E-International Relations ISSN 2053-8626 Page 2/5



How RT (Russia Today) Navigates ‘Us’ and ‘Them’
Written by Precious N Chatterje-Doody

network’s outputs set up communities of ‘us’ and ‘them’ in which the critiques it airs come from within segments of
the societies in question: RT appears as a neutral witness to this conflict. Though the representations of opposing
‘us’ and ‘them’ groups is a consistent feature of the network’s output, their supposed members are subject to
variation. The result is ideologically-ambiguous programming, which nevertheless reaffirms populist tropes.

People versus Elite

RT constantly elides mainstream media, politicians and ‘deep state’, and builds antagonism between ‘people’ and
such ‘elites’ into the design of its shows. These are expressly intended to “[break] through the mainstream headlines”
(BoomBust) and give “a new perspective, a different view” of current affairs (George Galloway’s Sputnik), to
discuss ‘the stories that aren’t being covered by the UK mainstream media” (RT UK’s Going Underground), or more
explicitly to uncover “government hypocrisy and corporate deception” (The World According to Jesse). Guests are
“dissident voices” (On Contact) who “question the conventional wisdom of modern life” (Renegade Inc.) and provide
“‘uncommon opinions” (SophieCo) about “the hard questions that others avoid” (Worlds Apart).

However, RT’s outputs are inconsistent about precisely who these corrupt elites are. For example, RT’s documentary
Soft Occupation (2017) alleges that Germany has been under de facto occupation by the USA since World War
Two, and that the US and its transnational delegates constitute a threat to the unity of the EU. InThe Greek
Depression: Hostage to Austerity (2016), however, the EU and its austerity programmes threaten the lives and
democratic freedoms of ordinary Greek people. This opposition between ‘people’ and ‘elite’ can become overtly
conspiratorial, such when the death of a US-critical journalist in Soft Occupation is reported as being “Officially... of a
heart attack, but what caused it has yet to be specified” (24:41).

RT’s disproportionate airtime dedicated to social ills in and of the ‘West’ further reinforces the people-elite dichotomy.
This is compounded by RT’s choice of experts. Various contributors come from the far-right or far-left of the political
spectrum, are clearly situated on one side of a specific contemporary debate, or have direct links to Russia or RT
itself. Others are noted conspiracy theorists. Yet the network also extensively platforms oppositional politicians,
former members of establishment institutions, and representatives of NGOs critical of particular state policies. The
critiques they air are therefore not external, but from the internal margins - and they appear not as criticisms from a
foreign power, but as personal appeals from an ‘us’ group of which the audience feels part - directed upwards at the
holders of power.

Stylistic Informality/'‘Bad Manners’

RT’s outputs incorporate stylistic informality where it is least to be expected. lts daily news bulletins and web news
coverage frequently incorporate sarcasm and satire. Linguistic informalities are also often used - for instance through
the insertion of puns into the headlines and information bars of even the most serious kinds of news item (see 12:20).
Similar informalities are present throughout various of RT’s extended current affairs programmes. Participants in
RT’s ‘flagship’ discussion programme, CrossTalk are encouraged to interject and talk over one another - generally, a
carefully-curated pool of guests offers similar perspectives on the issues under debate, all contradicting the
‘mainstream’. Where contributors differ from this mould, they are talked over by the other commentators, or the host.

In shows in which stylistic informality is to be expected (satirical programming, for example) such techniques are
used to tackle more weighty ideological matters. This includes by explicitly articulating a conflictual relationship
between an ‘us’ group of citizens contrasted with a corrupt, corporatist elite ‘them’.

Affective stimuli (foregrounding crisis or immediacy)

RT promotes immediacy by integrating web 2.0 technologies throughout its outputs and standard news broadcasts
extensively sample and/or report upon social media activity. At times, these are used as the source of headlines; at
times as a proxy for the consensus of ‘the people’. RT also actively courts engagement from its online audiences.
Shows routinely end with calls for the audience to get further involved in person or via RT’s social media channels,
and the network has produced several innovative interactive online special projects.

E-International Relations ISSN 2053-8626 Page 3/5



How RT (Russia Today) Navigates ‘Us’ and ‘Them’
Written by Precious N Chatterje-Doody

Another way in which RT creates immediacy of coverage is through the use of personally-involved commentators.
Narrative voice is frequently delegated to these close witnesses using vox populi segments in news and current
affairs programming, mobile phone recordings from eyewitnesses, plus formal interviews and informal home-made
video diaries in extended programming. Similar patterns of affective immediacy are present with the network’s
professional presenters. Reporters and moderators often disclose their own opinions, whilst documentary presenters
more often than not have a direct personal connection to the topic that they are reporting. Audio-visual techniques
further reinforce the ideas of crisis and immediacy: anchors explicitly highlight the magnitude of particular news
developments; and recordings taken on hand-held personal recording devices are used even by its professional
presenters.

Emotive Messaging to Promote Audience Engagement or Interaction

RT cultivates emotive messaging by prioritising issues related to social justice, and reporting them primarily through
the framework of personal narratives rather than rationalist argumentation. In this way, commentary on social issues
is filtered through the struggles of particular individuals. Sometimes, such processes occur at one remove - as in the
recent production of the high-profile ‘grassroots’ documentary, ‘Failed by the State: the Struggle in the Shadow of
Grenfell’ by Redfish media - which is funded by RT.

Often, audio-visual editing techniques are used for emotive purposes (e.g. overlaying informational news packages
with graphic visuals and dramatic soundtracks). Emotion is further built into RT’s outputs through the careful curation
of featured voices and the way that even historical discussions are framed not around chronological developments,
but personal stories or responses to events. This is reinforced by RT’s multiplatform experimentalism, encouraging
audiences to co-produce narratives.

Making Sense of RT’s Treatment of ‘Us’ and ‘Them’

RT is often portrayed as a ‘fake news’ propaganda network. Yet, if the network’s outputs were restricted to blatant
propaganda, it would struggle to maintain even the modest audiences it does - much less to resonate with their
concerns.

Instead, the network skillfully incorporates populist communication logics within its outputs. Such logics are not the
sole preserve of this state-funded international broadcaster; they reflect a range of commercial and technical trends
in the wider global media ecology. Yet, in its stated remit to provide a counterbalance to hegemonic accounts of the
news, RT’s institutional identity allows it to more effectively internalise transnational populist communication logics
than networks whose identities are linked to public service and balance. Indeed, RT’s freedom from these constraints
has enabled it to respond more rapidly to breaking news events. At the same time, RT situates its critiques of the
‘West’ as coming from ‘us’ groups within it - frequently through personal testimonies or expert commentary from
within the boundaries of ‘legitimate’ discourse. RT’s own contribution to such criticism comes at one remove, as an
apparent witness to moral conflict between an ‘us’ group neglected by a powerful ‘them’. The reliability of RT’s
accounts becomes somewhat irrelevant, since they appear to reflect deeper truths that matter to its audiences. Any
response to RT’s editorial line, then, can only be effective by engaging directly with the social divisions that fuel it.

About the author:

Precious N Chatterje-Doody is a Postdoctoral Research Associate at the University of Manchester, investigating
the RT (Russia Today) network as part of the AHRC-funded project “Reframing Russia for the Global Mediasphere:
from Cold War to ‘information war’?” In addition to her work on RT, she has research interests in historical narrative;
national identity projection and political legitimation; Russian foreign and security policy; global media and ‘post-truth’
politics; and global governance. Precious tweets @PreciousChatD.

E-International Relations ISSN 2053-8626 Page 4/5



How RT (Russia Today) Navigates ‘Us’ and ‘Them’
Written by Precious N Chatterje-Doody

E-International Relations ISSN 2053-8626 Page 5/5


http://www.tcpdf.org

